SteamOne

Det här projektet som jag har arbetat med under min praktik har inneburit att bygga vidare på en redan befintlig hemsida, som min handledare hade påbörjat men som ännu inte hade arbetats färdigt, åt ett företag som heter Fairnet som ligger i Båstad företagsby, på samma ställe där jag hade min praktik, som säljer klädsteamers i olika utföranden. De säljer både golv- och handsteamers och dessa produkter har tagits fram utifrån varumärket SteamOne som är ett franskt märke. Jag har även gjort annonser för Facebook och Instagram åt det här företaget. De här annonserna är utformade i ett program som heter Illustrator där man arbetar både med bild och text. När jag skulle utforma de här annonserna var jag tvungen att förhålla mig till vissa regler eftersom det fanns en grafisk manual att gå efter för hur annonserna skulle se ut, vilka färger och vilket typsnitt man fick använda, så helt fria händer hade jag inte men det var ett roligt projekt att arbeta med.

Kort om SteamOne

Allt började med att klädtillverkarna, tillika bröderna, Olivier och David Gabison upptäckte steamern i USA 2000 som blev lite av en chansning. Steamern uppfanns ursprungligen 1950 då den skulle ge mössor och hattar dess form tillbaka men senare kom den att användas även i den amerikanska textilindustrin för att ta bort veck från klädesplagg. Bröderna Gabison hyrde regelbundet ut steamern inför modevisningar så att de skulle kunna få alla delar ur klädkollektionerna färdiga när det var dags för catwalken.

De återvände till Paris 2003 för vidare utveckling av deras varumärke i Frankrike, och beslöt sig för att importera några steamers för att mäta framtidsutsikterna för produkten i Europa, där steamermarknaden ännu inte hade satt några spår. De gjorde verkligen rätt i att följa sin intuition. Ordrar kom in mycket snabbt i en sådan utsträckning att de två modeexperterna valde att avsluta sin textilindustri och istället satsa fullt ut på försäljning av steamers.

2006 kom sedan SteamOne-varumärket att skapas och med tanke på deras framgång med sitt företag 2010 beslutade sig bröderna för att vända sig till konsumentmarknaden. 2016 kom sedan det första franska steamervarumärket att lanseras.

Idag har SteamOne 2 av 3 klädbutiker i Frankrike och finns i mer än 200 redan befintliga detaljhandelskedjor såsom H&M, Lacoste och Adidas. Varumärket ses dessutom som den franska experten på området steamers. På bara några år har SteamOne blivit standardvarumärket i världen när det gäller skötsel av linne med hjälp av ånga. Målet är att hålla den ledande positionen i Frankrike och bli nummer ett i världen på att sälja steamers.

Framgången med den här produkten i Frankrike spred sig snabbt till närliggande och omgivande länder. De avtryck som SteamOne gör idag sprider sig snabbt över hela världen. Varumärket är representerat i 43 länder på alla kontinenter och ytterligare 10 länder är öppna för att skapa affärsrelationer varje år.